Standardy Ochrony Małoletnich - Przedszkole Samorządowe w Wińsku

Witamy na stronie internetowej
Przedszkola Samorządowego w Wińsku
Menu
Przejdź do treści
Załącznik nr 1
 
do Zarządzenia Dyrektora
 
z dnia 26.06.2024r.
 
 
Standardy Ochrony Małoletnich w Przedszkolu Samorządowym w Wińsku


Postanowienia ogólne

Standardy ochrony małoletnich są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec dzieci, a jego przestrzeganie pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia nadużyć w relacjach z nimi. Opieka nad dziećmi to troska o ich godność, dobro fizyczne oraz psychiczne. Wszyscy członkowie personelu biorą na siebie tę odpowiedzialność. Dyrektor przedszkola  wyznacza psychologa przedszkolnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
  1. Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim powierzonym Przedszkolu Samorządowemu w Wińsku oraz współpracującymi z nim instytucjom.
  2. Udzielenie rodzicom lub prawnym opiekunom małoletnich moralnej pewności co do stosowania w przedszkolnej praktyce pedagogicznej najwyższych standardów dobra i bezpieczeństwa wychowanków: słuchania dzieci, szacunku wobec nich jako osób, doceniania ich wysiłków i osiągnięć, angażowania ich w procesy decyzyjne, zachęcania do podejmowania działań oraz pozytywnego motywowania ich do tego.

Cały personel placówki, w tym pracownicy instytucji, stażyści oraz praktykanci znają treść dokumentu Standardy ochrony dzieci oraz stosują je w praktyce.

Pracownicy realizują wyżej wymienione cele zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi placówki.


Podstawy prawne

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359) • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).



 
Rozdział I
Uszczegółowienie działań pracowników przedszkola w oparciu o Standardy

W kontaktach z wychowankami:
  1. Pracownicy placówki zobowiązani są do odnoszenia się z szacunkiem do dziecka, wydając dziecku polecenia rzeczowo, jasno i konkretnie.
  2. Pracownicy zobowiązani są do spokojnego tłumaczenia dziecku oraz rozmowy
    z pozycji dziecka.
    z pozycji dziecka.
  3. Personel placówki pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci są rodzice/opiekunowie prawni, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania.
  4. Pracownicy przedszkola traktują każde dziecko indywidualnie, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagają jego możliwości.
  5. Poprzez działania pedagogiczne i własną postawę, wspomagają dziecko w procesie integralnego rozwoju oraz czynią je współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu.
  6. Stosunek pracowników do dziecka cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
  7. Pracowników obowiązuje obiektywizm, bezinteresowność i sprawiedliwość
    w traktowaniu każdego dziecka bez względu na okoliczności.
    w traktowaniu każdego dziecka bez względu na okoliczności.

Samoobsługa, higiena, posiłki:
  1. Pracownik w razie potrzeby pomaga dzieciom podczas posiłków, ubierania
    i rozbierania się dziecka.
    i rozbierania się dziecka.
  2. Pracownik uczestniczy w posiłkach, nadzoruje ich przebieg, zachęca dzieci do ich spożywania, namawia do samodzielności, w razie potrzeby pomaga dziecku.
  3. Niedopuszczalne jest zmuszanie dziecka do jedzenia.
  4. Pracownik nadzoruje czynności higieniczne, zachęca dzieci do samodzielnego ich wykonywania, a w razie potrzeby pomaga np. przy myciu rąk, korzystaniu z toalety, czyszczeniu nosa lub innych czynnościach higienicznych.


Rozdział II
Określenia sposobu postępowania w przypadku podejrzenia lub zaistnienia sytuacji krzywdzenia dziecka

  1. Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka przez pracowników przedszkola wychowawca lub psycholog pracujący w  przedszkolu podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dzieci poprzez rozmowy i współpracę z instytucjami, które udzielają pomocy dziecku.


Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku naruszenia Standardów ochrony małoletnich

a)
  1. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika przedszkola, że dziecko jest krzywdzone,  ma  on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania pozyskanej informacji dyrektorowi.
  2. Zgłoszona sprawa poddana jest wyjaśnieniu przez wychowawcę, psychologa i dyrektora. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:
    • przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem,
    • przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które pomogą w ocenie sytuacji,
    • psycholog/ wychowawca zaprasza osobę, którą dziecko wskazuje jako bezpieczną,
    • psycholog wraz z  wychowawcą sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów,
    • stwarza plan pomocy dziecku.

Plan pomocy dziecku powinien zawierać:
  • działania, jakie przedszkole podejmuje w celu zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa,
  • wsparcia, jakie przedszkole zaoferuje dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • zasugerowanie opiekunom konsultacji w specjalistycznej placówce pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
b)
  1. Psycholog/ wychowawca informuje pisemnie rodziców/ opiekunów prawnych o stwierdzeniu podejrzenia naruszenia Standardów ochrony małoletnich.
c)
  1. W przypadkach wymagających interwencji (np. stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez członków rodziny lub w przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w Standardach, na podstawie wiedzy posiadanej przez członków zespołu. Plan pomocy  jest przedstawiany opiekunom  z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka (np. wobec pracownika przedszkola), powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interdyscyplinarny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, w celu omówienia zgłaszanego podejrzenia. Z przebiegu spotkania sporządza się protokół.
  4. Dyrektor przeprowadza rozmowę z pracownikiem, informując go o posiadanej relacji ze zdarzenia i o obowiązku złożenia zawiadomienia policji lub do prokuratury. Pracownika informuje się w formie pisemnej.
  5. Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury.
d)
  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia w domu rodzinnym dziecka, informuje się opiekunów dziecka o obowiązku placówki polegającym na zgłoszeniu podejrzenia naruszenia Standardów ochrony małoletnich do odpowiedniej instytucji (MOPS, prokuratura, policja lub sąd rodzinno – opiekuńczy).
  2. Dyrektor/ koordynator Standardów składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa (do prokuratury, policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny –lub przesyła formularz „Niebieska Karta”).
  3. Składający zawiadomienie ma obowiązek zrobić kopie sporządzonej i przekazywanej instytucjom dokumentacji.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji, do której zostało skierowane zawiadomienie.
  5. Opiekunów prawnych dziecka informuje się na piśmie o podjętych działaniach związanych ze zgłoszeniem do odpowiednich instytucji zaistniałej sytuacji.
e)
  1. Z przebiegu interwencji sporządza się notatkę.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych pozyskały informację o krzywdzeniu dziecka, lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.


Rozdział IV
Sposób ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

1)
  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679
  2. Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka
    i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interwencyjnym.
    i udostępniania tych danych w ramach pracy w zespole interwencyjnym.
2)
  1. Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o dziecku, w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
3)
Zasady ochrony wizerunku dziecka:
  1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Pracownik przedszkola nie udostępnia informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej osobom postronnym.
  3. Pracownik przedszkola nie umożliwia osobom postronnym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekunów dziecka.
  4. Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z osobami postronnymi
    o sprawie dziecka lub jego opiekuna.
    o sprawie dziecka lub jego opiekuna.
  5. Pracownik przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z osobami postronnymi (np. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna) o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
4)
  1. Upublicznienie przez pracownika przedszkola wizerunku dziecka, utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio – wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio – wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.


Rozdział V
Określenie sposobu bezpiecznego dostępu do Internetu

Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania się w sieci przez aplikacje i algorytmy, także z osobistego korzystania z Internetu  jeśli jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność.
  1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności zobowiązane jest zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Na terenie placówki dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem pracownika przedszkola.
  3. Pracownik pedagogiczny przedszkola ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Czuwa także nad czyhającymi zagrożeniami podczas korzystania z Internetu przez dzieci.


Rozdział VI
Określenie zasad bezpiecznej relacji dziecko – pracownik

Kontakt fizyczny w relacji dziecko – pracownik przedszkola:
Naczelną zasadą czynności podejmowanych przez  wszystkich pracowników przedszkola jest działanie dla szeroko rozumianego dobra dziecka. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. W przedszkolu  zabrania się stosowania przemocy w jakiekolwiek formie. Realizując te cele, pracownicy przedszkola postępują w świetle  przepisów obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji  z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów oraz wolontariuszy. Znajomość i akceptację zasad pracownik, stażysta, praktykant oraz wolontariusz potwierdza podpisaniem oświadczenia.

Relacja personelu z dziećmi
Wszyscy pracownicy Przedszkola  zobowiązani są do utrzymania właściwej, relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy dana reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do zaistniałej sytuacji  oraz uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i zrozumiały dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania pracownika.

Komunikacja z dziećmi
  1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek, zwracaj się z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
  2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Bądź uważny i otwarty na problemy zgłaszane przez dziecko.
  4. Dostosuj ton głosu do sytuacji.
  5. Nie ujawniaj informacji wrażliwych dotyczących dziecka osobom nieuprawnionym w tym wobec innych dzieci.
  6. Podejmując decyzje dotyczące dziecka poinformuj je o tym i staraj się wziąć pod uwagę jego oczekiwania.
  7. Uszanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności poinformuj o tym dziecko.
  8. W przypadku potrzeby przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem na osobności zadbaj o opiekę pozostałych dzieci, a rozmowę przeprowadź w dogodnym miejscu sali w celu zachowania poufności. Możesz poprosić specjalistę o obecność podczas  prowadzonej rozmowy.
  9. Zachowaj stosowną postawę wobec dziecka w tym :nie używaj wulgarnych słów, gestów, obraźliwych i złośliwych uwag,  nie zastraszaj, nie nawiązuj w wypowiedziach do atrakcyjności fizycznej i seksualnej dziecka.
  10. Zapewnij dzieci, że w mało komfortowej dla nich sytuacji mogą o tym porozmawiać z uprawioną osobą i uzyskać odpowiednią pomoc.

Nigdy nie poniżaj, nie upokarzaj, nie zawstydzaj, nie lekceważ i nie obrażaj dziecka.

Metody wychowawcze stosowane w przedszkolu:
  1. Procesy edukacyjne organizowane w przedszkolu są zgodne z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej, na poziomie możliwości psychofizycznych dzieci oraz zgodnie z tempem ich rozwoju.
  2. W przedszkolu stosowana jest metoda oparta na wzajemnym szacunku oraz wspieraniu dziecka w zrozumieniu jego potrzeb i motywów działania, a także rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wynikającymi z braku zaspokojenia tych potrzeb.
  3. W przedszkolu stosowany jest kodeks grupowy, który ma na celu wzmacnianie pozytywnych zachowań i eliminowanie negatywnych. W każdej grupie, wychowankowie wspólnie z wychowawcą tworzą kontrakt/ kodeks regulujący funkcjonowanie grupy.
  4. Wobec dzieci stosowane są konsekwencje nieodpowiedniego zachowania, a nie kary, z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.
  5. W pierwszej kolejności pracownicy zwracają uwagę i podkreślają naturalne konsekwencje działania dziecka np. gdy zepsuło zabawkę czy dokuczyło koledze itp.
  6. Nagrodę może stanowić: pochwała indywidualna, pochwała na tle grupy, nadanie przywileju, pochwała do rodzica itp.
  7. W celu wyeliminowania negatywnych zachowań dziecka, które mogą być niebezpieczne dla niego samego lub innych osób mogą być podejmowane szczególne środki będące konsekwencjami negatywnych zachowań.
  8. Konsekwencją negatywną może być: zmiana aktywności, indywidualne zwrócenie uwagi, rozmowa nt. itp.
  9. Konsekwencje są stosowane z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności.
  10. Przy zastosowaniu zarówno konsekwencji pozytywnej, jak i negatywnej w przedszkolu zachowane są zasady:
  11. Dzieci znają kodeks obowiązujące w grupie, wiedzą jakie zachowania są niedozwolone i wiedzą, z jakimi konsekwencjami się one wiążą
  12. Pracownik przedszkola zawsze wyraża sprzeciw wobec zachowania, a nie wobec dziecka, wyraża swoje oczekiwania wobec dalszego postepowania wychowanka, naprawienia skutków negatywnego działania oraz pokazuje dziecku metody i sposoby radzenia sobie w podobnych sytuacjach bez naruszania obowiązujących norm.
  13. Nauczyciele zobowiązani są do zapoznania rodziców dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.


Rozdział VII
Określenie sposobu sprawdzania pracowników placówki pod kątem niekaralności
za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego

  1. Przedszkole monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
  2. Rozpoczynając pracę w placówce pracownicy mają obowiązek zapoznania się z obowiązującymi w placówce Standardami Ochrony  Małoletnich.
  3. Pracownicy przedszkola są przeszkoleni w zakresie rozpoznawania czynników oraz identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci.
  4. Wszyscy zatrudnieni są poinformowani o odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, w zakresie ich obowiązku do podejmowania interwencji w sytuacji rozpoznania krzywdzenia wychowanka.
  5. Wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie w zakresie procedury „Niebieskiej Karty” oraz jak rozpoznać symptomy skrzywdzonego małoletniego.
  6. Pracownicy placówki mają dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, zespół interdyscyplinarny, ośrodek pomocy społecznej itp.).
  7. Każdy pracownik pedagogiczny podpisuje oświadczenie, że posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych.
  8. Każdy pracownik dostarcza informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego Ministerstwa Sprawiedliwości.
  9. W stosunku do nowo zatrudnianych pracowników lub osób dopuszczonych do działalności związanej z wychowaniem, edukacją i opieką nad dziećmi dyrektor pobiera informację z:      
    • Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
    • Systemu Informacji Oświatowej czy dany pracownik znajduje się w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych prowadzonym przez Ministra Edukacji Narodowej.


Rozdział VIII
Ewaluacja stosowania Standardów

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza psychologa przedszkolnego, jako osobę odpowiedzialną za koordynowanie Standardów Ochrony Małoletnich w przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardów.
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich w przedszkolu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, co dwa lata przeprowadza ewaluacje monitorującą poziom realizacji Standardów.
  4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia ich w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  6. Dyrektor, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną przedszkola, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola ich nowe brzmienie.


Rozdział IX
Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie na mocy zarządzenia dyrektora przedszkola.
  2. Ze Standardami są zapoznani wszyscy pracownicy przedszkola co potwierdzają własnoręcznym podpisem.
  3. Rodzice maja możliwość zapoznania się ze Standardami, które są zamieszczone na stronie internetowej przedszkola oraz w sekretariacie placówki.





***



 
 
Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich
 
 
WZÓR NOTATKI  SŁUŻBOWEJ DOTYCZĄCEJ  DZIECKA W ZWIĄZKU                      Z PODEJRZENIEM PRZEMOCY W RODZINIE
 
 
Imię i nazwisko dziecka………………………..
 
Data sporządzenia notatki…………………….
 
 
1.      Opis wyglądu dziecka: (np. urazy-jakie?)
 
………….…………………………………………………………………………………..….
 
…………………………………………………………………………………….…………
 
 
2.      Zachowanie dziecka (jakie?)
 
…………………………………………………………………………………………………
 
…………………………………………………………………………………………………
 
3.      Inne informacje istotne w rozpoznawaniu sytuacji dziecka:
 
………………………………………………………………………………….….………….
 
………………………………………………………………………………………………
 
 
4.      Źródło informacji:
 
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
 
5.      Podjęte działania interwencyjne:
 
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
 
 
……………………………………………
 
                                                                                                       podpis osoby sporządzającej notatkę
 





***




Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich
 
 
 
Wińsko, dnia………………………….
 
 
 
Do Sądu Rejonowego
 
w…………………………
 
Wydział Rodzinny i Nieletnich
 
 
 
Wnioskodawca: …………………………………………(imię i nazwisko)
 
ul……………………………………………………………………………………
 
Uczestnicy postępowania:……………………………………(imię i nazwisko)
 
ul………………………………………………………………………………………..
 
Rodzice małoletniej/małoletniego:……………………………………………………………….
 
 
WNIOSEK O WGLĄD W SYTUACJĘ DZIECKA
 
Wnoszę o:
 
1.      Wgląd w sytuację małoletniej/małoletniego  ………………………………………
 
i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
 
Uzasadnienie
 
Małoletnia/Małoletni…………………………………………………….. ( opis sytuacji zaobserwowanych i wywołujących podejrzenia naruszenia bezpieczeństwa dziecka) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
Mając powyższe na uwadze wnoszę jak na wstępie.
 
 
 
…………………………………………………….
 
                                                                         podpisy osoby reprezentującej placówkę
 




***



Załącznik nr 3 do Standardów
 
Ochrony Małoletnich
   
 
KARTA INTERWENCJI
 
 
1.      Imię i nazwisko dziecka, grupa
 
………………………………………………………………………………………………
 
2.      Przyczyna interwencji
 
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
3.      Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu przemocy wobec dziecka
 
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
4.      Opis działań podjętych przez psychologa, pedagoga specjalnego, nauczyciela.
 
Data…………………………………….
 
Działanie ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
5.      Rozmowa z opiekunami dziecka.
 
Data……………………………………..
 
Opis rozmowy:
 
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
 
6.      Forma podjętej interwencji.
 
7.      a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
 
8.      b) Wniosek o wgląd w sytuacje dziecka.
 
9.      c) Inny rodzaj interwencji.
 
Jaki?………………………………………………………………………………………………………………………………………..
 
7.      Dane dotyczące interwencji
 
( nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje) ……………………………………………………………………………
 
Data interwencji ………………………………………..
 
8.      Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka je uzyskała, działania placówki ,działania rodziców.
 
Data………………………………………
 
Działanie
 
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…
 
 
 
 
 
……………………………………                                     …………………………………….
 
podpisy opiekunów prawnych                                                                   podpisy osoby reprezentującej placówkę
 




***



Załącznik nr 4 do Standardów
 
Ochrony Małoletnich
 
 
 
Wińsko, dnia …………………………
 
 
 
Oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązanie do przestrzegania
 
„Standardów Ochrony Małoletnich”
 
w Przedszkolu Samorządowym w Wińsku
 
 
 
 
Ja, niżej podpisany/a ……………………………. ……..……………………………………
 
                                     (imię i nazwisko)
 
oświadczam, że zapoznałem/łam się ze „Standardami Ochrony Małoletnich” w Przedszkolu Samorządowym w Wińsku i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
 
 
 
 
 
 
………………………………………………
 
(podpis składającego oświadczenie)











 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści