Logopeda - Przedszkole Samorządowe w Wińsku

Witamy na stronie internetowej
Przedszkola Samorządowego w Wińsku
Menu
Przejdź do treści

Logopeda

O nas


Anna Kuczera - neurologopeda

WTOREK   8.00 - 10.00
ŚRODA   8.00 - 10.00
CZWARTEK  8.00 -  10.00
PIĄTEK  7.45 - 10.00



Drodzy Rodzice!
 

W związku z zaistniałą sytuacją proszę o powtarzanie ćwiczeń i zestawów wyrazowych przekazywanych na zajęciach logopedycznych. Dodatkowo, aby wspomóc rozwój mowy dziecka w domu,   proszę  o wykonywanie ćwiczeń narządów mowy, słuchowych, powtarzanie wierszy,  rymowanek, czytanie książek, wykonywanie różnych ćwiczeń  ogólnorozwojowych.
 
 
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości proszę o kontakt:

Logopeda
Anna Kuczera




Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
     Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
     Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
     Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować.












Pobierz obrazek Koszyk Wielkanocny:
kliknij tutaj>>Koszyk Wielkanocny<<kliknij tutaj



***



Kiedy należy szukać pomocy u logopedy?

 
Rodzicu! Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się czy:
 
  • masz wrażenie, że dziecko źle słyszy
  • zauważasz zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka (języka, podniebienia, zgryzu, zębów)
  • mówi przez nos – jak przy katarze, mimo że nie jest chore
  • w  trakcie mówienia powtarza sylaby (np. ko – ko – koza), wyrazy (np. Daj  mi mi mi lalkę), zacina się (może to być tzw. niepłynność rozwojowa,  która minie z wiekiem, ale może to być również objaw jąkania)
  • podczas wymowy głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź: wsuwa język między zęby, układa go niesymetrycznie, co daje dźwięk poświstu charakterystyczny dla mowy Kaczora Donalda
  • podczas wymowy głoski r: głoska brzmi jak w języku francuskim lub niemiecki, dziecko wymawia ją gardłowo
  • dziecko ma 6-7 miesięcy: nie gaworzy, nie odwraca głowy w kierunku dźwięków
  • dziecko ma 12 miesięcy: nie kojarzy słów z osobą lub przedmiotem („gdzie jest tata/ miś?”), nie wykonuje prostych poleceń, nie wypowiada ze zrozumieniem pierwszych słów
  • dziecko ma 2 lata: nie nazywa przedmiotów, nie posługuje się prostymi zdaniami, nie wykonuje prostych poleceń
  • dziecko ma 3 lata: nie mówi wcale, wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
  • dziecko ma 4 lata: nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”), głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź, głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi, np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
  • dziecko ma 5 lat: nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”), nie używa zdań rozwiniętych, nie zadaje pytań
  • dziecko ma 6 lat: nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”), nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania, popełnia wiele błędów gramatycznych
                         
 
Jeżeli, którykolwiek z powyższych punktów odnosi się do Twojego dziecka, nie zwlekaj. Zgłoś się do logopedy!



ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE









Wróć do spisu treści